Brandweer legt dam in vijver Plopsaland Belgium na olielek
Tijdens werkzaamheden bij De Piratenboot kwam in september 2025 olie in de grote vijver van Plopsaland Belgium terecht. De brandweer moest ingrijpen en de attractie bleef daarna, net als de Waterfietsen, gesloten voor bezoekers.
Mere kontekst
De Piratenboot kwam in september 2025 opnieuw in het nieuws door een incident dat niet tijdens een rit, maar tijdens werkzaamheden ontstond. Op een maandagmiddag, terwijl Plopsaland Belgium gesloten was voor bezoekers, kwam er olie in de grote vijver terecht bij het schommelschip. Medewerkers sloegen alarm en de brandweer moest uitrukken.
Volgens Looopings dreef de olie op het water ter hoogte van De Piratenboot, een attractie uit 1981 die boven de waterpartij staat. Omdat de vervuiling dreigde door te lopen naar een naastgelegen waterloop, legde de brandweer een dam aan en gebruikte men isolatiekorrels om de olie op te nemen. Daarna namen technici van Plopsaland de verdere reiniging over.
Voor bezoekers was vooral het gevolg merkbaar toen het park weer openging. De Piratenboot bleef gesloten en werd met zeil afgedekt; ook de Waterfietsen waren niet beschikbaar. Het incident toont hoe sterk deze attractie verbonden is met haar waterlocatie. Het schip is niet alleen een mechanische familieklassieker, maar ook onderdeel van een vijverlandschap waar onderhoud, milieuveiligheid en bezoekersbeleving direct met elkaar samenhangen.