Video: Efteling heropent bootjesmolen Sirocco week eerder dan gepland
Sirocco ging op 5 december 2025 onverwacht ruim een week eerder weer open na groot onderhoud. De Efteling vernieuwde onder meer techniek, wachtrij en decor, waardoor de bootjesmolen in de Wereld van Sindbad voor de kerstdrukte terug was.
Więcej kontekstu
Begin december 2025 kwam er eerder dan verwacht goed nieuws uit de Wereld van Sindbad: Sirocco draaide alweer, terwijl de heropening pas voor 13 december stond gepland. De bootjesmolen was sinds 27 oktober gesloten voor groot onderhoud en keerde terug met zichtbare en technische verbeteringen.\n\nDe Efteling werkte aan de installatie, maar ook aan het decor rond de attractie. De wachtrij kreeg een nieuwe constructie, bamboehekken maakten plaats voor staal en op het dak verscheen een donkerblauw doek met gouden rand en thematische print. Ook in het midden van de draaischijf kwam een nieuw decorstuk.\n\nVoor bezoekers betekende de vroege heropening vooral dat een gezinsattractie in een druk parkdeel sneller terug was dan verwacht. Tegelijk liet de renovatie zien dat Sirocco niet alleen een omgebouwde theekopjesmolen is, maar inmiddels een volwaardig onderdeel van het Sindbad-gebied. De attractie begon in 1988 als Monsieur Cannibale en kreeg in 2022, samen met Archipel en Vogel Rok, een nieuwe verhalende plek binnen de Efteling.